neděle 14. prosince 2014

Opeření kamarádi


Jako každým rokem...no u nás spíše nepřetržitě, sypu našim opeřeným krasavcům zrníčka.
Ptáčci už jsou natolik zvyklí, že už mi nalétávají v hodinu co je krmím do okna a sotva zavřu slétnou se a začné hitparáda, krásných okamžiků, odvíjející se od roční doby.
Tím, že já přikrmuji ptáky celoročně (samozřejmě přiměřeně), tak mám to potěšení třeba z jara vidět krásné krmení rodičů jak sem vodí svá mláďata a jak nádherně je učí jíst, podávají jim zrníčka přímo do zobáčku a krásně a opravdu vzorně se o ně starají.Většinou do podzimu stačí odchovat dvakrát mláďata co jsem tak vypozorovala.
Na naše okno, nebo spíše dveře se slétavají hlavně vrabčáci a sýkorky.
Vrabci byli vždy více v přesile, tak vznikala rivalita, ale teď jsem si všimla že si našli svůj systém jak se domluvit.Už se navzajem tolik nevyhazují a většinou se hezky prostřídají.
Je to možná i v tom, že sýkorky mají rády jiné zrníčka než vrabci .



















Takže kdyby jste se chtěli aspoň na zimu přidat k přikrmování tak, sýkorky mají rády, spíše větší semena jako jsou :
- semínka z dýně, tu jsem letos měla, tak jsem jim hodně nasušila a schovala, sýkorky ji miluji
-slunečnice,  to jsou tučná semena a tím pádem i skvělým zdrojem energie, hlavně v mínusových teplotách
-nepohrdnou i chem. neošetř.jablíčkem, já jim dávám bez slupky, protože je  bohužel taky musím koupit
-ovesné vločky
a vrabci zase menší obiloviny jako:
proso, konopí, mák, lněné semínko i řepku
V podstatě se dají i krmné směsi, vůbec teď na zimu přímo za pár korun koupit a určitě jim uděláte radost a oni se nám zase odvděčí svoji krásou a zpěvem. :-)
♥♥♥
Pokud na krmítko hned nepříjdou, nevěšte hlavu, musí si navyknou, že tam jídlo čeká, ale potom už budou rádi vyčkávat v přilehlých stromech až nějaká ta dobrota spadne :-).
 ♥

Co prosím nikdy nedávejte !!!

různé zbytky z kuchyně, vařené brambory či suchý chléb se občas dává, ale kdo není schopen uhlídat aby to v krmítku nezahnívalo, nedávejte raději vůbec, pouze semena.
Plíseň(chleba,rohlíky) je pro ptáky vysoce toxická a většinou ve 100%  končí smrtí, to je potom smutný pohled, protože pták neuhyne hned, ale docela dlouho se trápí.


 ♥♥♥

 A ještě pro zájímavost, náš domácí děsně upovídaný  pětiletý "orel" od kterého také osívám zbytky maličkého zrní co mu propadnou zobákem a dávám na krmítko.

Filip - Žako šedý v celé své kráse....

Poznávací znamení: za celý den pomalu nezavře zobák a děsně si chce pořád povídat, příjemný společník když to s ním umíte
 :-)
Mluví krásně v celých větách a protože se jedná o vysoce inteligentního papouška, který v dospělosti má rozum až šestiletého dítětě, učit mluvit ho samozřejmě nikdo neučí a nemusí.
Z fleku vystřihne, co se mu zalíbí nebo dokáže vést dialog a je s ním děsná legrace.
Minule jsem šla ze smetákem, k jeho kleci a on mi povídá: "Čau Kači , budeš uklízet co?"
A já mu povídám: "no podívej se, co si zase vyváděl "
A on mi odpovídá: "nooooo, máš tu bordel, co ? fuj"
Já mu říkám: "Já jo? ty jsi, ale pacholek" a on mi pohotově se smíchem odpoví..."koukáš co"!
Potom, že nemají zvířata smysl pro humor :-))




 ♥♥♥

Opravdu velmi chytrý pták, ale je jako dítě, náročnější na chov, ne k malým dětem, člověk se mu musí opravdu věnovat, nedá se odstrčit někam na samotku, když se Vám znelíbí.To se z veselého kamaráda rázem časem stane smutný pták, který neváhá ze zoufalství si vytrhat i peří.
Je jedinečným druhem mezi africkými papoušky.  Jeho inteligence mnohonásobně převyšuje jiné ptáky. U tohoto papouška se již nejedná ani tolik o schopnost mluvit, co se týká napodobování svého okolí, ale spíše jako formu projevu, kterou je schopen použít ve svůj prospěch. Je schopen skládat věty a vyjádřit s nimi své pocity a reakce, umí dokonce i tančit, když je to jeho šálek té správné hudby... Když se rozletí jeho rozpětí křídel je téměř půl metru, takže prosviští takové malé letadlo
 :-).
Dokáže odhadnout i činnosti, které budou následovat např.po ránu když jdu do kuchyně už na mě veselé volá " Ahoj Kači, dáme kafčo" v těsném závěsu následuje "máš dobrůtku, jo?"
Dokáže si říct na co má chuť a pojmenovat to, prima kamarád....♥
Když odcházím a oblékám se pokaždé mi říká : "Co děláš?" vždycky mu odpovím a řeknu třeba "musím jít pryč Filíčku" a on mi posmutněle říká : "Tak čau" a stejně tak radostně nás i vítá zpět...
Při správné péči se dožívají žakové až 50 -ti let, takže určitě dědictví pro příští generace:-)

  O našem Filipovi by se daly psát opravdu dlouhé story, protože jeho slovní zásoba je velmi obsáhlá, takže se s ním děsně nasmějeme, tím že je pořád s námi tak je velmi spokojený neváhá se zapojit do jakéhokoliv rozhovoru a někdy z toho vznikají opravdu velmi vtipné okamžiky....

Tak tolik dnes o opeřených kamarádech venkovních i domácích :- )

Přeji pohodovou neděli
Kate